Retail is een sector waar veel met Artificial Intelligence (AI) geëxperimenteerd wordt. Vooral omdat de effecten ervan vaak direct meetbaar zijn in conversie. Gaan klanten wel of niet meer kopen?

Dit zijn drie voorbeelden van toepassingen van AI aan de ‘voorkant’ van de retail (waar de daadwerkelijke verkoop plaatsvindt):

Google Lens: direct bestellen wat je bij een ander ziet

Google Lens is een nieuwe feature van Google die door middel van beeldherkenning – en dus AI – informatie of aanbevelingen geeft. Zie je op straat iemand met te gekke sneakers? Richt je camera op de schoenen en Google Lens geeft je links naar webshops die vergelijkbare sneakers verkopen. Dat kunnen precies dezelfde sneakers zijn, of sneakers die erop lijken.

Dat betekent dat veel consumenten in de toekomst op een totaal andere manier gaan winkelen. Vergeet zoekmachineoptimalisatie op taal, in de toekomst gaat het om het hebben van de juiste foto’s!

De impact gaat verder dan alleen online shoppen. Ook als consumenten in een winkel staan, zullen ze de feature gaan gebruiken om even snel de prijs te checken of om te kijken of er een goedkopere kopie te vinden is. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor kleding, maar ook voor meubels, fietsen, planten, en eigenlijk voor alles dat je kunt kopen.

Je kunt met Google Lens overigens nog veel meer. Bijvoorbeeld tekst herkennen en hiermee gerechten opzoeken vanaf de menukaart, events toevoegen aan je kalender en vertalen. Maar ook informatie krijgen over gebouwen of bezienswaardigheden en hiervan meteen de reviews, openingstijden en toegangsprijzen bekijken. Of bepalen welk ras de hond is die je in het park ziet!

Amazon Go: nooit meer in de rij bij de kassa

Contactloos betalen begint in Nederland inmiddels redelijk ingeburgerd te raken. Amazon Go zet echter een compleet nieuwe standaard met zijn vooruitstrevende ‘Just walk out technology’. Het concept werkt als volgt: bij binnenkomst in een winkel scan je de QR-code in de app van Amazon Go. Elk product wat je vervolgens uit het winkelschap pakt, wordt automatisch toegevoegd aan je rekening. Afrekenen doe je automatisch als je de winkel weer verlaat.

Dit innovatieve systeem maakt gebruik van een combinatie van beeldherkenning, Deep Learning-algoritmes en data van verschillende sensoren. Zo kan het bepalen of je een product daadwerkelijk meeneemt of bijvoorbeeld alleen even bekijkt en weer terugzet. Hoe de gepatenteerde technologie precies samenwerkt en of er gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning (wat mogelijk privacy issues met zich meebrengt) houdt Amazon vooralsnog liever geheim.

De eerste winkel met Amazon Go-technologie opende in januari 2018. Momenteel zijn er 10 winkels in de USA. Amazon zal steeds meer winkels openen en ook internationaal gaan uitrollen, startend in de grote steden.

Bekijk de Amazon Go-video:

Een chatbot als interface

1-800-flowers.com was een van de eerste bedrijven die in 2016 een chatbot inzette om consumenten het perfecte cadeau te helpen kopen. GWYN, de ‘gift concierge’ van de webshop, stelt een aantal vragen over degene waarvoor je iets wilt kopen en de context.

De chatbot GWYN maakt gebruik van Artificial Intelligence om de juiste aanbevelingen te kunnen doen.

Inmiddels maken veel meer webshops gebruik van AI en chatbots om de conversie te verhogen. Lego boekte bijvoorbeeld goede resultaten met hun ‘gift concierge’, waarbij de acquisitiekosten per klant bijna een derde verlaagd werden. Maar ook het bestellen van eten, het uitzoeken van spullen voor de kinderkamer en het aanschaffen van computers kun je tegenwoordig via een chatbot doen.