Tegenwoordig maken bijna alle bedrijven gebruik van Artificial Intelligence (AI) in hun bedrijfsvoering. Moderne en disruptieve bedrijven zoals Amazon, Google, Facebook en Uber danken hun succes aan het feit dat AI in het hart van hun bedrijf staat. Iedere dag staat er over AI wel een artikel in de krant.

Maar waarom neemt de technologie dan nu ineens zo’n vlucht? AI vereist drie dingen die nu alom beschikbaar zijn: rekenkracht, data en verbinding met internet. Daarnaast wordt het vakgebied snel volwassen en maakt ‘AI as a service’ de technologie toegankelijk voor bedrijven.

1) Een enorme rekenkracht tegen een betaalbare prijs

Alhoewel sommigen het einde voorspellen van de Wet van Moore (het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling verdubbelt iedere twee jaar), is hij tot op heden nog steeds geldig en bezorgt het ons een ‘exponentiële rekenkracht’ tegen een aantrekkelijke prijs.

De rekenkracht per euro groeit ongeveer met een factor 10 per 4 jaar. Dat betekent dat we in 2019 per euro 100 keer zoveel rekenkracht krijgen als we in 2011 kregen, en in 2027 zelfs 10.000 keer zoveel.

2) Een enorme hoeveelheid data

De wereld om ons heen is het afgelopen decennium sterk gedigitaliseerd: met de komst van ‘The Internet of Things’ produceren steeds meer objecten data. Deze (historische) data is nodig voor het trainen van algoritmes en het blijven voeden van zelflerende algoritmes.

Naar schatting hebben we in de afgelopen 2 jaar meer dan 90% van alle opgeslagen data gegenereerd. En de hoeveelheid data die we genereren blijft groeien.

3) Een snelle verbinding met internet, altijd en overal

Snelle en betrouwbare verbindingen zijn een vereiste om onze data, en de uitkomsten van AI-algoritmes, snel naar de juiste plek te brengen. Met de komst van 5G, de volgende generatie mobiele communicatie, zal dit nog verder toenemen.

4) AI-technologie wordt volwassen(er)

De afgelopen jaren zijn er belangrijke doorbraken geweest in de AI-technologie. Bekende voorbeelden zijn IBM Watson die Jeopardy! wint (2011) en AlphaGo die de wereldkampioen in het spel Go verslaat (2016). Hierover werd breed gecommuniceerd in het nieuws en populaire media, waarmee AI buiten het wetenschappelijke domein trad en het grote publiek er ook van kennisnam.

Zodra zoiets gebeurt, komt er een vliegwiel op gang: de wetenschap trekt makkelijker geld aan voor verder onderzoek, er ontstaan gespecialiseerde opleidingen waarmee meer experts worden opgeleid, het bedrijfsleven ziet kansen en wil experimenteren en er ontstaan nieuwe bedrijven die AI-producten en -diensten gaan aanbieden.

5) AI as a Service (AaaS)

AI as a Service betekent dat een bedrijf commerciële AI-diensten aanbiedt aan andere bedrijven of individuen. Voor gebruikers biedt dit meerdere voordelen: een lagere investering, minder risico en minder benodigde kennis om met AI aan de slag te gaan.

Amazon Machine Learning is een AaaS voorbeeld, aangeboden door Amazon Web Services, waarmee je patronen in data kunt herkennen. Dat maakt het mogelijk om mathematische modellen te ontwikkelen op basis van die patronen en hiermee voorspellingen te doen. Andere grote spelers in AaaS zijn Google (Cloud Platform), Microsoft (Azure), Amazon (Web Services) en IBM (Developer Cloud). Daarnaast zien we steeds meer AaaS startups ontstaan met gespecialiseerde AI-diensten.

Hoe volwassen is Artificial Intelligence?

Het werkveld van AI ontwikkelt zich ongelofelijk snel. De technologie is zeker nog niet volwassen, maar zit eerder in de pubertijd. De toepassingen van AI zullen dan ook vaak nog ongewenste uitwerkingen of bijeffecten hebben.