Op donderdag 20 september vonden in Leeuwarden de Noorderlinkdagen plaats. Dit tweejaarlijkse congres wordt traditiegetrouw druk bezocht door bestuurders, leidinggevenden en overige professionals op het gebied van management- en organisatieontwikkeling. Zij volgden deze editie met grote belangstelling de lezing van Deborah Nas, die haar kennis van design thinking en agile werken deelde in een inspirerende keynote sessie – haar eerste in een kerk!

Co-creëren nieuwe stijl: hoe werkt dat?

Op de prachtige locatie in Leeuwarden heeft Deborah de eer de zogenaamde Route Let’s Createaf te trappen met een fascinerend verhaal over co-creëren nieuwe stijl. Onder het oog van aandachtige toeschouwers zet de trendwatcher manieren uiteen waarop organisaties nieuwe samenwerkingsvormen kunnen toepassen om hun organisatiecultuur te transformeren en het welzijn en geluk van personeel te vergroten.

En dat is ook nodig, zo betoogt de deeltijdhoogleraar gepassioneerd. De uitdagingen waarmee moderne organisaties kampen, nemen namelijk toe in schaal en complexiteit. Oude structuren verliezen hun effectiviteit en dankzij onverwachte allianties, cross-overs en nieuwe verbindingen ontstaan creatieve en baanbrekende resultaten. Waar moeten we dan – naast gelukverhoging op de werkvloer – aan denken? Bijvoorbeeld aan betere resultaten en kortere ontwikkeltijden, aldus Deborah. En welke organisatie streeft die doelen nu niet na?

In de bovenstaande context omarmen steeds meer bedrijven methodieken als Design Thinking, Agile werken en Lean Startup. Multidisciplinaire teams co-creëren hierbij met nieuwe middelen en technologieën vooruitstrevende oplossingen. Denk hierbij niet alleen aan diensten en producten, maar ook aan bijvoorbeeld software, marketingcampagnes en zelfs organisatorische processen.

Het ontwerpproces: van schoonheid naar relevantie

De nieuwe samenwerkingsvormen delen niet alleen een hoop overeenkomsten, maar kennen ook de nodige verschillen. Hierdoor komen ze elk onder andere omstandigheden het beste tot hun recht.

Neem alleen al een methode als Design Thinking. Een kleine dertig jaar geleden stond de term designnog gelijk aan productdesign. Het ging hierbij, met andere woorden, om het verfraaien van dingen. Dat kon een verpakking zijn, of later – na de opkomst van het internet – een website. In de huidige stroming van Design Thinking daarentegen gaat het om het relevant maken van dingen. En dat is nogal een verschil, benadrukt Deborah.

De kracht van nieuwe manieren van denken is eenvoudig verklaarbaar door de wijze waarop ons brein werkt. Deborah legt uit dat dit orgaan niet statisch is, maar juist continu in ontwikkeling is. Elke keer als je een nieuw idee hebt, ontstaat er een verbinding tussen twee synapsen. En hoe vaker je denkt aan dit idee, hoe sterker die verbinding wordt. En het zijn juist dit soort verbindingen die uiteindelijk leiden tot grensoverschrijdende resultaten.