De Accenture Innovation Summit is dé beurs voor de ondernemers van de toekomst. Elk jaar opnieuw verzamelen de beste Nederlandse innovators en bedrijven zich hier om de laatste trends in wereldveranderende technologieën te bespreken en hun eigen uitvindingen te pitchen voor een deskundige vakjury. Aan het hoofd van deze vakjury: niemand minder dan deeltijdprofessor en bekend spreker Deborah Nas. RTL Z zag zijn kans schoon om Deborah aan de tand te voelen over het evenement en een aantal veelbelovende innovaties.

Klantbehoefte als startpunt voor innovatie

In haar uiteenlopende functies waaronder hoogleraar en ondernemer houdt Deborah zich op dagelijkse basis bezig met innovatieprocessen. Een vraagstuk waar zij zich met name op richt, staat ook centraal tijdens de Accenture Innovation Summit: hoe pak je als bedrijf het innovatieproces aan wanneer het startpunt een nieuwe technologie is in plaats van een klantbehoefte of probleem?

Te vaak ziet Deborah dat ambitieuze bedrijven of jonge startups trappen in de val van FOMO (Fear Of Missing Out). Ze signaleren een nieuwe trend en willen hierop meeliften vanuit de angst om ten opzichte van de concurrentie niets te willen missen.

Terug naar de essentie

Een goed voorbeeld hiervan is een trendy technologie als de blockchain. Deze techniek kent zonder twijfel uiteenlopende veelbelovende toepassingsmogelijkheden, maar de overenthousiaste startups schieten de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond. Bij veel van deze bedrijven ontbreekt een heldere missie en concrete doelstelling en hierdoor lopen deze initiatieven het risico een vroege dood te sterven.

Dit is precies de reden waarom de Accenture Innovation Summit zo goed is voor de aanwezige bedrijven, zo vertelt Deborah de interviewster van RTL Z. Deelnemende bedrijven moeten hun concept namelijk in 1 minuut pitchen voor een vakjury en worden hierdoor gedwongen in hun verhaal terug te gaan tot de essentie. Met andere woorden: welk probleem lossen ze met hun nieuwe technologie op en hoe doen ze dat?

Acht trotse winnaars

Volgens Deborah is het cruciaal om de klantbehoefte als startup al in het begin van je innovatietraject zo goed mogelijk te begrijpen. Dat kan juist bij nieuwe technologieën best lastig zijn, zo erkent de professor. Aanvankelijk kunnen veel gebruikers zich namelijk nog helemaal niet voorstellen wat ze hier zoal mee kunnen.

Aan de bedrijven daarom de schone taak om potentiële gebruikers hier een handje bij te helpen. In dat opzicht is de pitch tijdens de Accenture Innovation Summit alvast een mooi voorproefje. Natuurlijk moet er altijd een winnaar zijn en dat geldt ook hier: in totaal gaan er 8 bedrijven elk binnen hun eigen categorie met de winst vandoor.

In deze editie van het event geldt dat voor Sponsh (voeding), BI/OND (gezondheid), Incision Academy (onderwijs), D-rail (mobiliteit), RAW Paint (klimaat), Quantum IDEncrypt (veiligheid), Safened (finance) en Expivi (leven en werk). De winnaars mogen zichzelf met recht beschouwen als bedrijven die de wereld zoals we die kennen wellicht sterk gaan beïnvloeden.