Trends

Trends

Een wereld vol kansen.

15 Megatrends.

Bekijk de 15 Megatrends die Markward ziet en ontdek wat ze voor jouw organisatie en klanten kunnen betekenen.

Eeuwige jeugdMinder bezit,meer delenMulti-ervaringAuthenticiteit& GelijkheidNostalgieMegasteden& PlattelandPersonalisatie& CuratieKlein is hetnieuwe grootFinTech & DefiZingeving &OntwikkelingHybridisering&Co-creatiePolitics asRiskOplosOndernemerschapAI & De Robo-Revolutie

Klik op een van de Trends

Eeuwige jeugd & Positieve gezondheid

Mensen willen er goed uit blijven zien en regie hebben over hun gezondheid. Gezond leven, gezonde voeding, wellness en mentale gezondheid groeien naar elkaar toe, omdat ze met elkaar in verbinding staan. Geïmplanteerde computer chips zullen hersenschade herstellen en snelle ontwikkelingen in onder andere CRISPR technologie maken het mogelijk ziektes zoals MS en verschillende soorten kanker te genezen.

Tegelijkertijd leidt de snel veranderende samenleving, altijd bereikbaar moeten zijn, een toenemende prestatiedruk, sociale (media) verplichtingen en een dagelijkse overvloed aan informatie tot meer mentale klachten. Zeker bij jongeren. Organisaties zullen meer te maken krijgen met de effecten van hoge werkdruk en burn-outs. Mentale zorg bieden wordt dan ook belangrijker. Ondertussen zal het taboe op depressie langzaam verdwijnen, zal er meer (wetenschappelijk) inzicht komen en zullen er meer apps, diensten en systemen worden ontwikkeld om de mentale gezondheid van mensen te verbeteren.

Lees meer

Minder bezit, meer delen

Consumenten hechten steeds minder aan bezit. De trend naar bewuster consumeren of zelfs consuminderen leidt tot een verschuiving van bezit naar gebruik. Waarom iets bezitten als je het ook kunt huren, lenen of delen met anderen? Sharing is caring!

Is jullie aanbod en/of verdienmodel ook geschikt te maken voor gebruik i.p.v. bezit?

Lees meer

Multi-ervaring

Mensen krijgen steeds minder behoefte om nieuwe spullen te kopen. Ze spenderen hun tijd en centen liever aan het sparen van mooie momenten.

Voor die momenten en hun ervaring worden consumenten steeds veeleisender. Onze kortere spanningsboog zorgt ervoor dat we meer interactie willen. Alle zintuigen moeten geprikkeld worden. Technologie zoals Virtual Reality en Augmented Reality kunnen de interactie verhogen.

Vraag: Hoe kan je de ervaring van jullie product of dienst interactiever maken?

Lees meer

Authenticiteit & Gelijkheid

Mensen prikken sneller door valse beloftes heen en herkennen steeds beter wat wel en niet zuiver is. Door social media, reclame en fake news verlangen mensen naar authenticiteit, eerlijkheid en transparantie.

Dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn wordt belangrijk gevonden. Er is meer aandacht voor inclusiviteit, diversiteit en veiligheid op de werkvloer. Gelijkheid tussen mannen en vrouwen blijft een grote uitdaging. Dit probleem ligt niet bij de individuele vrouwen. De sleutel ligt bij organisaties, overheden en ons allen als maatschappij. We zullen sneller af moeten van gender-vooroordelen en stereotypen.

Lees meer

Nostalgie

De continue veranderingen waar we mee te maken hebben, doen mensen verlangen naar die goede oude tijd: ’toen geluk nog heel gewoon was’. Mensen zijn op zoek naar manieren om de mooie dingen van vroeger naar het heden te brengen.

Met name door in te spelen op de positieve herinneringen uit hun jeugd kunnen merken mensen helpen even te vluchten uit hun drukke en verantwoordelijke leven. Om zo een moment van geluk te creëren.

Lees meer

Megasteden & Platteland

Als de verstedelijking doorzet, kunnen we verwachten dat in 2035 de helft van de wereldbevolking in (mega)steden woont. Dit brengt verschillende uitdagingen en kansen met zich mee. Denk aan woonruimte, parkeerruimte, hygiëne, sociale (on)rust en ons klimaat.

Maar waarom in de stad blijven als je er niet werkt? In toenemende mate vertrekken er mensen uit de stad naar de regio. Is wonen in de stad straks alleen nog voor de rijken en internationals? En hoe zien steden en winkelstraten er straks uit als mensen steeds meer online shoppen?

Lees meer

Personalisatie & Curatie

Het aanbod anno nu is zo massaal dat mensen hunkeren naar een persoonlijke of originele oplossing die precies past bij hún behoefte. Ondertussen ervaren we door het massale aanbod steeds vaker keuzestress. Mensen worden dan ook graag geholpen om sneller en makkelijker te kiezen.

Hoe kan jij je aanbod persoonlijker maken? Of je doelgroep als een curator helpen kiezen door de krenten uit de pap te selecteren?

Lees meer

Klein is het nieuwe groot

We leven in een tijd waarin niets meer onmogelijk lijkt. Het kan altijd beter, meer of groter. In onze moderne wereld, die wordt gekenmerkt door continue verandering en chaos, zijn mensen dan ook steeds meer op zoek naar focus, controle en houvast om het leven nog een beetje behapbaar te houden.

Juist in een tijd waarin alles massaal, mega en in miljarden gaat, wordt klein steeds aantrekkelijker. Van tiny houses tot compacte stadsauto’s. Van grote warenhuizen naar kleine speciaalzaakjes. Dichtbevolkte steden met hogere huizenprijzen zorgen ervoor dat de gemiddelde woonoppervlakte zal dalen en mensen slimmer hun woning gaan inrichten. Bigger is niet meer better. Mensen gaan weer de schoonheid in zien van de kleine dingen.

En willen bedrijven dan helemaal niet meer schalen? Jawel, maar wel met een menselijke maat.

Lees meer

FinTech & DeFi

Het huidige financiële systeem staat op losse schroeven. De komende jaren zullen we een sterke beweging zien naar Decentralized Finance. Financiële producten zoals sparen, leningen, verzekeringen en handel verlopen zonder tussenpartijen zoals banken en verzekeraars. De blockchain en smart contracts maken het mogelijk om transacties onderling af te handelen.

Of crypto currencies over enkele jaren de norm zijn hangt af van de gebruiksvriendelijke dienstverlening die toegankelijk genoeg is voor de massa. Maar vooral ook of er een manier gevonden wordt om DeFi-ontwikkelingen in bepaalde mate te reguleren en te koppelen aan betrouwbare partijen die consumenten vertrouwen.

Lees meer

Zingeving & Ontwikkeling

In een wereld waarin het de afgelopen decennia vooral leek te gaan om de buitenkant, zie je dat mensen meer naar binnen treden. Mensen zijn op zoek naar manieren om zichzelf te transformeren. Ze willen zich zowel fysiek, mentaal, emotioneel als spiritueel opschonen en ontwikkelen om te worden wie ze werkelijk zijn.

Mensen willen goed doen en van betekenis zijn. Ze willen producten en diensten die hen gezond en gelukkig maken en ze willen werken bij bedrijven die hieraan bijdragen. Mensen verwachten van bedrijven een sterkere betrokkenheid bij maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering. Ze hebben meer vertrouwen in organisaties die zich activistisch durven opstellen. Bij het kiezen van een product, dienst of werkgever kijkt men dus verder dan de prijs of het loon. Bedrijven die het goed doen door goed te doen zullen floreren.

Lees meer

Hybridisering & Co-creatie

Op zoek naar meer toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen wordt het beste van verschillende werelden met elkaar gecombineerd. Producten, diensten en verdienmodellen komen samen om een unieke ervaring te creëren. Door slim te bouwen op elkaars kracht wordt in co-creatie een idee van 1 + 1 = 3 gerealiseerd, synergie!

Hoe kunnen jullie meer waarde toevoegen door bestaande zaken te combineren of slim samen te werken met anderen?

Lees meer

Politics as Risk

Het is de strijd der supermachten. Welk continent gaat er winnen? De wereld begint steeds meer op een spelletje Risk te lijken. Landjepik, waarbij er wordt gedobbeld om politieke en economische macht, ten koste van echte levens. Terwijl de huidige wereldproblematiek juist om verbinding en samenwerking vraagt.

Tegelijkertijd loopt de politiek een groot risico hun vertrouwen van burgers te verliezen. Burgers krijgen steeds meer de angst dat keuzes niet meer in hun belang worden gemaakt, maar om meer controle op hen uit te kunnen oefenen. Ook leidt het toenemend gebruik van social media als primaire informatiebron tot meer wantrouwen ten opzichte van de overheid.

Vraag: wat kunnen jullie als overheidsorganisatie doen om transparantie te vergroten en het vertrouwen te herstellen? En welke geopolitieke kwesties kunnen de grootste bedreiging vormen voor jullie business?

Lees meer

Oplos Ondernemerschap

Ondernemerschap lijkt steeds meer op oploskoffie. In een mum van tijd heb je een kvk-nummer, zakelijke rekening en een website. Nieuwe diensten maken het ook steeds makkelijker om een bedrijf te financieren en onder de aandacht te brengen via digitale kanalen.

Tegelijkertijd neemt de levensduur van bedrijven af. Voor purpose gedreven ondernemers is dit echter geen probleem. Zij zijn namelijk niet op aard om zo lang en zo veel mogelijk winst te maken, maar om zo snel mogelijk een maatschappelijk probleem op te lossen. Zodra de betreffende misstand uit de wereld is of hun positieve impact mainstream is geworden beginnen ze aan een nieuwe missie.

Vraag: welk maatschappelijk probleem kunnen jullie oplossen met jullie organisatie? Hoe kunnen jullie meebouwen aan een betere toekomst door meer te geven dan te nemen?

Lees meer

AI & De Robo-Revolutie

Snelle ontwikkelingen in Artificial Intelligence and robotisering brengen een revolutie teweeg in onze manier van werken, maatschappij en economie. Veel taken zullen vervangen worden door snellere machines en tegen lagere kosten.

Technologie, data en inzichten zullen mensen verder vooruit helpen. En het leven en werk gemakkelijker maken. Net als tijdens de industriële revolutie zullen er nieuwe functies en rollen ontstaan, maar ook hierin zullen mensen altijd zingeving en betekenisvol werk blijven nastreven.

Lees meer

Planeet Centraal

Onze economische groei blijkt gepaard te gaan met ontwikkelingen die onze maatschappij ontwrichten. Denk aan klimaatverandering, droogte en een sterke afname van de biodiversiteit. Als we enige hoop hebben op een bloeiende planeet over vijftig jaar, moeten we allemaal alles doen wat we kunnen met de middelen die we hebben, zo stelde de oprichter van Patagonia, die zijn succesvolle bedrijf weggaf om klimaatverandering tegen te gaan.

Van bedrijven wordt verwacht dat ze niet enkel financiële winst nastreven, maar ook sociale en ecologische waarde creëren. De planeet staat de komende decennia centraal in alle beslissingen die we nemen.

Lees meer