Innoveren start met kopiëren

Zet een middag de radio aan en je hoort de ene remix of cover na de ander. Succesvolle artiesten zoals Dua Lipa, Elton John, maar ook David Guetta hebben hits gecreëerd door heel slim samples te gebruiken van bestaande muziek. Deze succesvolle artiesten hebben de kracht van een bestaand nummer gekopieerd en daarmee vervolgens een eigen geluid gecreëerd.

Op-merkelijke innovatie

Met de titel van dit artikel wil ik je natuurlijk niet stimuleren om inbreuk te maken op auteursrechten of om patenten te negeren. Wat ik wel wil is je goed laten kijken naar wat andere bedrijven binnen jouw branche goed doen. Wat is de kracht van hun aanbod, werkwijze, verpakking, communicatie, cultuur, service of verdienmodel? Wat kun jij van ze leren? En wat kun je slim van ze kopiëren?

Zorg vervolgens dat je onderscheidend blijft door de best practice van je branchegenoot eigen te maken. Vertaal het naar je eigen organisatie op een manier die authentiek is en bij je past. Zo creëer je op-merkelijke innovatie. Met jouw onderscheidende merk als kompas.

Verdienmodellen uit andere branches

Kopieer vooral ook schaamteloos van organisaties buiten jouw branche. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als je gebruik kan maken van ideeën, technieken, oplossingen of verdienmodellen die elders al succesvol zijn toegepast? Onderzoek bijvoorbeeld hoe bedrijven in andere branches hun geld verdienen. Zo is het verdienmodel van een abonnement inmiddels veelvuldig gekopieerd, van maandelijks scheermesjes op je deurmat van Boldking tot wekelijks verse bloemen bezorgd door Bloomon. Leer hoe andere bedrijven techniek inzetten. Wat kun je als uitzendbureau bijvoorbeeld leren van een datingsite of app zoals Tinder? Of hoe kan je jouw product net zo flexibel en modulair maken als LEGO?

Innoveren in aanbod en cultuur

Ben je ondernemer of leider binnen een business-to-businessbedrijf (b2b), kijk dan af bij business-to-consumerbedrijven (b2c). Zo zijn wij als consument het gewend om te kunnen kiezen tussen verschillende prijs-, omvang- en kwaliteitniveaus. Hoe kan je jouw b2b-aanbod verdelen in categorieën zoals Medium, Large en XL? Uiteindelijk zijn we allemaal consumensen. We willen geholpen worden bij het maken van keuzes.

Niet enkel op aanbodniveau kun je innoveren door te kopiëren, ook op organisatieniveau kan dit. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld nog veel leren van het leger, als het gaat om wendbaarheid. Het Amerikaanse leger maakt geen gebruik van regels, maar van principes. Dit zorgt voor een cultuur van gedisciplineerde initiatieven en risico’s nemen. Succesvol gekopieerd door bedrijven als Netflix en Amazon, dat Amazon Prime in slechts 111 dagen van de grond kreeg. ING heeft voor haar organisatiestructuur en teams in de vorm van tribes slim afgekeken van de antropologie. En ook van de natuur kan je leren. Zo hoor je vaak het gegak van ganzen als ze in een V-vorm boven je hoofd vliegen. Met het kenmerkende ‘gak gak’ moedigen de achterste ganzen de voorhoede aan om op tempo te blijven en door te gaan. Ook binnen teams is het belangrijk om elkaar te blijven aanmoedigen. Juist als het wat minder goed gaat.

Maak slim gebruik van wat al bestaat

Door slim te stelen van bedrijven in je eigen branche, maar vooral erbuiten kun je dus op een relatief eenvoudige manier tot succesvolle innovatie komen. Slim gebruikmaken van wat er al bestaat, dát is innoveren. In de muziek zijn alle noten ook als eens gespeeld. Maar door ze in een andere volgorde te zetten, ontstaan er andere akkoorden en nieuwe muziek. Staan op de schouders van reuzen kan jou dus ook een hit opleveren met je bedrijf!